تجهیزات تالار بهروز سمیعی

آموزش گارسونی رستوران

آموزش گارسونی رستوران - 5.0 out of 5 based on 1 vote

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

در یک رستوران معمولاً بیشترین کسی که با مشتریان در ارتباط است، گارسون ها می باشند، درصورتیکه مدیر و مالک رستوران، صندوقدار، آشپز، نظافتچی و… هم هستند اما گارسون ها نماینده کل افراد و رستوران می باشند، پس در اینصورت آموزش گارسونی در رستوران اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

پس هر گارسون در رستوران ضروری است با مهارتهای تشریفاتی و آداب معاشرت مانند نحوه تشکر کردن از مشتری، کنترل در شرایط بد، چگونگی پذیرایی نوشیدنی و غذاها، چگونگی برخورد با مشتریان عصبانی، نحوه پیشنهاددادن به مشتریان، معرفی حرفه‌ای خود و رستوران به مشتریان و همچنین گفتگوهایی که باعث خواهد شد که مشتریان نسبت به رستوران ما دید مثبتی پیدا کنند و خیلی از مهارتهای دیگر که در کارگاه‌های حضوری و بسته های آموزشی به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه تعدادی از آنها را خواهم آورد و امیدوارم برای شما مفید واقع شود:

جابه جایی ظروف
گارسون ها برای جابجایی ظروف و ابزار معمولاً با دست چپ می گیرند و زمانیکه می خواهند آن غذا یا وسیله را به مشتری ارائه بدهند باید با دست راست باشد.

لبخند
در بحث ارتباط گارسون ها با مشتریان رستوران، به نظر بنده مهم ترین عامل، لبخند این عزیزان می باشد، نه فقط در زمان سلام و احوال پرسی یا خداحافظی کردن، بلکه در همه زمان ها (در طی مسیر و موقع آوردن و بردن ظروف و غذا، در زمان راه رفتن در محوطه رستوران، در زمان تمیز کردن میزها و…)

جمع‌آوری ظروف
اگر در رستوران خود پذیرایی بصورت مرحله ای است نه بصورت یکجا، چه خوب است زمانی که قرار هست مورد بعدی که آورده می شود، غذاهای کثیف یا اضافه جمع آوری شود یا میزها اگر کثیف شده تمیز شود، بعداز آن آورده شود.

کارهای ممنوعه!
کارهای غیربهداشتی ریزی که برای مشتریان بسیار ناخوشایند می باشد مثلاً خاراندن سر یا بدن، دست در گوش یا بینی کردن، خشک کردن عرق خود با دست و آستین و… برای گرفتن سفارش از مشتری یا تحویل صورت‌حساب، یک گارسون کافیست.

وسایل ضروری
برخی موردها هستند که در حالت عادی همیشه استفاده می شوند و باید آماده سرمیز غذا باشند مثلاً دستمال کاغذی، نمک پاش و فلفل
گارسون باید از سالم بودن، پربودن و کافی بودن تعداد آنها اطمینان حاصل کند.

سرعت عمل بدون جلب توجه
کی از عوامل موثر در جلب رضایت مشتریان رستوران، سرعت عمل کارکنان و گارسون رستوران می باشد، اما این سرعت عمل نباید به کارهایی منجر شود که باعث جلب توجه شود مثلاً دویدن در محیط رستوران همانطور که در مقاله شرح وظایف گارسون رستوران گفتیم، بحث مربوط به مسلط بودن گارسون به منو و بهداشت و ظاهر رستوران داران جزء مهم ترین موارد می باشند و رستوران داران معمولاً آنرا از پرسنل خود درخواست می کنند و تذکرات لازم را می دهند، اما موردی که فراموش می کنند و حتی جزئیات آنرا نمی دانند همین بحث آداب صحیح معاشرت با مشتریان می باشد. در رابطه با آداب معاشرت تاکنون مقالات بسیاری در وبسایت کارکنان پنج ستاره ارائه شده است از آداب و نحوه دست دادن تا نحوه گفتگو، مهارت نه گفتن، روش های برخورد با افرادی که ما را عصبانی می کنند و…

پوشش، ظاهر و بهداشت گارسون

مو
گارسون موی سرش شانه زده باشد و از مدل هایی که عرف جامعه نیست دوری کند. در رابطه با مو، گارسون نباید جلوی مشتری با موهای خود بازی کند یا آنها را شانه بزند، گارسون اگر قرار هست که خود را مرتب کند باید بدور از مشتری اینکار را انجام دهد.
*بسیار عالی خواهد شد که گارسون دستکش سفید و تمیز به دست داشته باشد

دکمه ها
بسیار دیده می شود که گارسون ها دکمه بالایی (یقه) خود را برای اینکه راحت تر باشد لازم نمی دانند که ببندند، درصورتیکه هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ اصول پوشش گارسون‌ها باید تمام دکمه ها بسته باشد، درغیراینصورت گارسون فردی شلخته و نامرتب از دید مشتریان به حساب خواهد آمد.

آستین ها
اگر گارسون قرار از پیراهنی استفاده کند که آستین دار باشد، پس باید کاملاً باز و دکمه هر دو آستین بسته باشد و نباید آنها را تا یا لوله کند، در غیراینصورت باید از پیراهن های آستین کوتاه استفاده نماید.

ناخن
ناخن ها کوتاه شده و زیر آن جرمی نباشد، هر چقدر که گارسون دست و بدنش تمیز باشد اما اگر زیر ناخن های او جرمی باشد، در دید فرد روبرو باز هم فردی کثیف و غیربهداشتی به حساب خواهد آمد.

عطر
از عطرهایی که بوی تندی دارند مخصوصاً گارسون های عزیز که تا فاصله یک متری مشتری نزدیک می شوند استفاده نکنند. ممکن است از نظر شما بوی خوبی داشته باشد اما شما میتوانید تضمین کنید که همین سلیقه ای که شما دارید، مشتری شما هم همین سلیقه را دارد؟ درصورت استفاده از عطرهایی استفاده کنید که بوی ملایم و کمی دارند و تعداد افرادی که بوی تند را می پسندند بسیار بسیار کم است.

دوش
ممکن است دوش گرفتن هر روز در نظر شما زیاد باشد اما برای یک گارسون ضروریست، چون یک گارسون مستقیم با مشتریان در ارتباط است. وقتی که می گوییم گارسون ها هر روز دوش بگیرند به این معنی نیست که قرار باشد هر روز ۱ ساعت در حمام باشند، دوش زمان بسیار کوتاهی دارد و اما باعث براقی موها، طراوت پوست، از بین رفتن بوی عرق و… خواهد شد.

کفش ها
ممکن است برخی بگویند کفش که در قسمت پایینی بدن می باشد و ضرورتی ندارد، درصورتیکه کفش ها هم باید در انتخاب نوع آن اینکه کفش کار، چکمه، صندل، کفش های اسپرت نباشد و بجای آن از کفشی استفاده شود که خصوصیاتی مثل بنددار، جلوبسته و از رنگ های تیره مثل مشکی یا قهوه ای تیره استفاده شود.

سرو غذا
گارسون اگر غذایی که آورده شده است آماده و سرو شده است باید از سمت راست جلوی مشتری روی میز بگذارد و اما اگر کاملاً آماده نیست و قرار هست گارسون بگیرد تا مشتری برای خود بریزد، باید از سمت چپ بگیرد.
گل
* برای زیباتر شدن میزغذا چه خوب است گل نیز روی میز قرار بگیرد و این گل خصوصیاتی زیر را باید داشته باشد. * طول آن بیشتر از ۱۵ سانت نباشد(به دلیل اینکه مزاحم دید افراد نباشد)* عرض آنهم باید کم باشد تا فضای روی میز را کمتر بگیرد و باعث شلوغی میز نباشد. * با بوی ملایم یا بدون بو باشد (ممکن است برخی افراد نسبت به بوی آن حساسیت داشته باشند)

آدرس

ایران - تهران - اندیشه فار 2

  09123213487

  02165175889

info@tgtalar.ir

شنبه - پنج شنبه: 9:00 - 18:00

لینک های پر بیننده

مشاوره خرید کلیه لوازم و تجهیزات تالاری

87 34 321 0912